Vänner, trots skilsmässa?

De som känner mig, eller M (ex-maken) för den delen, vet att det för oss är en självklarhet att vara vänner, trots att vi inte längre är gifta. För att vara riktigt ärlig så är han en utav mina bästa vänner. Barnen kommer i första hand och vi tyckte inte att de skulle behöva komma i kläm för att vi inte ville leva ihop längre. I början var det givetvis inte så lätt att vara vänner, det var så många förändringar på gång. Men sedan dess har det mesta flutit på utan några större problem, och tills det att jag träffade Andreas kunde vi också åka på semester tillsammans. Andreas och M är också bra vänner, och de flesta blir chockerade när jag säger att de ringer varandra och träffas utan att jag är med.
Många blir också chockerade när jag säger att M ibland är här och hälsar på "utan anledning" utan bara som vän.
Jag kan inte sluta undra varför enligt omgivningen ska vara ovänner och behandla barnen som handelsvaror bara för att man inte längre är gifta? Många gånger får jag även frågan "men vad tycker barnen?".
Det är det här livet som barnen är vana vid, vid dem är det normalt. De vet inget annat, och de trivs som det är.
Och vet ni vad det "värsta" i all den här röran är? Jag och M kan ringa varandras föräldrar för att prata enbart med dem! Det kan även jag tycka är lite konstigt. Men vi har trots allt varit gifta och fått fyra underbara barn tillsammans. Alltså känner vi varandras släkter, och jag kan inte påstå att jag ser någon anledning att bryta banden med dem för något som händer mellan mig och M.
Hur andra väljer att göra lägger jag mig inte i. Men varför ändra på något som fungerar?

Kommentarer
Postat av: L

Så jäkla fantastiskt alltså!! Önskar sååå att jag hade bättre kommunikation med mina. Det är ju drömmen ju att det skall fungera så att barnen aldrig behöver komma i kläm. Dom som tycker det är knäppt är bara avundsjuka!! Kram kram.

2009-09-24 @ 20:55:30
URL: http://lenalarssons.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej, trillade in på din blogg, och läste detta inlägget!

Jag och mitt ex är väldigt bra vänner, men jag måste nästan smyga med detta för att folk i min omgivning inte förstår.. Sen så är min nuvarande sambo emot det med.. Önskar så att han kunde förstå, men han vill inte..

Har försökt prata med honom.. Är även väldigt bra vän med hela mitt ex familj.. folk är väldigt skeva i sitt tänk ibland.. :(

må väl

2009-09-24 @ 21:12:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0